AMSTERDAM CITY, 2017
Amsterdam in a nutshell
Gleaming 17th century facades follow each other along circular canals. Bunches of cyclists chase each other relentlessly. Tourists dressed in their Sunday best stroll around, amazed but confused. Canal highways busy with all sorts of boats and prestigious museums decorated with long waiting lines. Large avenues with major brands, quirky side streets, fragments of ultra-modern urban planning, houseboats as a way of life, peripheral areas being redeveloped, pieces of street art scattered through the city.
Des façades rutilantes d’époque qui se succèdent tout au long de canaux circulaires. Des grappes de cyclistes qui se poursuivent de manière incessante. Des touristes endimanchés qui déambulent émerveillés et troublés. Des canaux autoroutiers fréquentés par toutes sortes d’embarcations et des musées prestigieux enguirlandés de longues files d’attente. Des artères principales franchisées, des perpendiculaires alternatives, des morceaux d’urbanisme ultra-contemporains, des houseboats comme art de vivre, des zones périphériques en cours de reconversion, des pièces de street art disséminées ça et là.
An archetype of the European city
Amsterdam is a sort of archetype of the European city. The vertical growth of history is combined with the horizontal nature of territory. The creation of a model overtaken by its heritage which forms a multifaceted stage. In this city that’s become an open-air museum are interwoven inheritance and mercantilism, consumerist society and aesthetic pleasure, the society of the spectacle and the most predatory stereotypes.
Amsterdam est une forme d’archétype de la ville européenne. La verticalité de l’histoire associée à l’horizontalité du territoire. La genèse d’un modèle rattrapé par son patrimoine qui constitue bien une mise en scène aux multiples facettes. Dans la ville devenue un musée à ciel ouvert s’imbriquent l’héritage et le mercantilisme, la société de consommation et la jouissance esthétique, la société du spectacle et les stéréotypes les plus prédateurs.
The best and worst elements of contemporary Western society
Amsterdam is like a receptacle, in which the best and worst elements of contemporary Western society are forced to come face-to-face. As you walk through the city, you can sense its ambivalence. On the one hand, a capitalist and artistic tradition inherited from the golden age, an inherent social liberalism, and a determination to be at the forefront of new experiments make up its founding spirit. On the other hand, the grotesque temptation to become an extravagant supermarket, covered with poor-quality gold plating is its mirror image. The balance is precarious and unstable.
Amsterdam est comme un réceptacle où sont appelés à se rencontrer nécessairement les meilleurs et les pires avatars de la société occidentale contemporaine. En parcourant la ville, on devine l’ambivalence qui l’ensemence. D’une part, une tradition capitalistique et artistique héritée de l’âge d’or, un positionnement social libéral et une détermination à se positionner à l’avant-garde d’expérimentations nouvelles en forment comme l’esprit fondateur. D’autre part, la tentation ubuesque de devenir un supermarché extravagant, recouvert et plaqué d’un or de mauvaise qualité en est le reflet miroir. L’équilibre est précaire et instable.
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